Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Bercerita mengenai binatang Apakah bunyi yang kamu dengar? Bagaimanakah cara hidup binatang tersebut? Kuda Harimau Ayam Kucing | Set Induksi (5min) 1. Murid diperdengarkan bunyi-bunyi binatang melalui komputer guru. | KB : Menghubungkait, mencirikan BCB : mendengar aktif |
2. Murid bercerita berdasarkan bunyi binatang yang didengari. | BBB : komputer | |
3. Guru menjelaskan tujuan aktiviti dalam langkah berikutnya dan tajuk pelajaran. | ||
Kumpulan 1 Kuda Kuda | Langkah 1 (15min) | KB : Mencirikan BCB : mendengar aktif, |
1.Guru meminta murid mengelik pautan yang disediakan | ||
Kumpulan 2 Harimau Harimau | 2.Murid di minta meneliti slaid kumpulan masing-masing. | mencatat dan memproses maklumat KP : verbal-linguistik, spatial, interpersonal, emosi Nilai :kerjasama, BBB : komputer |
3. Murid diminta membunyikan bunyi haiwan tersebut. | ||
Kumpulan 3 Ayam Ayam | ||
4. Murid diminta berbincang bagi mendapatkan maklumat tentang ciri-ciri haiwan terbabit. | ||
Kumpulan 4 Kucing Kucing | ||
Kumpulan 1 Menyatakan ciri- ciri seekor kuda belang | Langkah 2 (20min) | BCB : mendengar aktif, melaporkan maklumat KP : verbal-linguistik, kinestetik, visual, spatial, naturalistik, interpersonal, emosi Nilai : kebebasan, kerjasama, kesyukuran, kasih sayang KB : mencirikan BBB : komputer |
1.Murid diminta membaca petikan di dalam slaid secara berkumpulan dan merakamkan pembacaan mereka dengan menggunakan movie maker. | ||
Kumpulan 2 Menyatakan ciri- ciri seekor harimau | ||
2. Murid diminta mendapatkan lima isi penting tentang ciri-ciri haiwan berdasarkan apa yang mereka baca. | ||
Kumpulan 3 Menyatakan ciri- ciri seekor ayam | ||
3. Murid diminta menyampaikan hasil perbincangan dengan menggunakan Power Point. 4. Murid dapat membaca dan mnyatakan lima isi penting tentang ciri-ciri haiwan. | ||
Kumpulan 4 Menyatakan ciri-ciri seekor kucing | ||
Langkah 3 (15min) | KB : membuat inferens, mengkategori, mengenalpasti kenyataan benar atau palsu BCB : mengumpul, memproses dan melaporkan maklumat KP : interpersonal, intrapersonal, verbal- linguistik, spatial Nilai : kerjasama BBB : komputer | |
Menyusun perkataan Kump1 dan 2 1.Murid diminta menyusun perkataan supaya menjadi ayat yang betul.Menyusun perkataan | ||
Uji Minda Murid Kumpulan 3 dan 4 di minta membuat uji minda di link pautan Uji minda. | ||
Pengayaan Murid di minta menjawab teka silangkata di pautan Kata dasar | ||
Pengayaan 2 Permainan bahasa Silangkata | ||
Penutup kognitif | Penutup (5min) | |
1. Murid diminta menyenaraikan perkara yang mereka telah pelajari. | ||
Membuat rumusan isi pelajaran | ||
2. Murid bertepuk tangan dan mengucapkan terima kasih kepada rakan sekumpulan atas kerjasama yang diberikan. | ||
Penutup sosial Memberi pujian dan motivasi |
Aktiviti
Subscribe to:
Posts (Atom)